måndag 18 oktober 2010

Rapport från rapporten


Jaha då har vi debuterat i appellklass rapport.

Jag ringde och efteranmälde till tävlingen i fredags. De blev jätteglada över att jag ville efteranmäla. Jag fick välja vilken gren vi skulle tävla i och valet föll till slut på rapport. Efter en del vånda kan jag säga. Att han spårar vet jag, men är tveksam på pinnarna. Jag tror ändå att han skulle gjort bra ifrån sig. Men jag tyckte att det skulle bli roligare att prova på rapporten. Något som vi bara gjort en gång och då med Ganto i lägre klass. Ny hund nya utmaningar.

Helix har bara sprungit som längst ca 350 m. Men jag tror egentligen inte att själva springandet är något problem. Han gillar verkligen att springa. Men att springa på tävling under verkligen annorlunda omständigheter då vet man ju verkligen inte hur det ska gå.

Vid lottningen så drog jag först nr.1 men en tjej med en schäfer tik ville ha spiken så vi bytte snabbt och smidigt. Vi startade som nr.3. Vi kände att vi kunde behöva titta på något eller några ekipage innan det blev vår tur. Jag stannade kvar på A. Vi dividerade lite innan hur vi skulle lägga upp det hela på bästa sätt för Helix. Det verkar som upplägget blev rätt. Han sprang som en liten raket. Både jag och Juha hade lite problem med framföringarna. Dels så kom vi båda för sent fram och så hade vi ljud på Helix plus att han ALDRIG gått en framföring förut. Ja ja nästa gång kanske vi är bättre förberedda. Det var dock inte här som vi tappade poängen. Utan det gjorde vi på lydnaden.

På klubben sedan hade vi först budföring. Ett litet osäkerhets moment. Men en bra mottagare och han sprang. På vägen tillbaka så sprang han mot tävlingsledaren. Ett litet "här är jag" från mig och han ändrade riktning.

Lydnaden sedan är ett kapitel för sig. Men betyg och kommentarer hittar ni på www.karmanjakas.com
Jag avslutar detta inlägg med att säga att vi har en del att jobba på. Men det var roligt att prova och ett ganska bra försökt. Jag är stolt över min lilla FANtastiska malle pojke.
Nästa vår provar vi igen ;o)

1 kommentar:

Belgarmatte sa...

Hej på er! TACK för Grattishälsningen till pappsen. STORT GRATTIS till debuten i rapport! Bra jobbat! Nu är det bara att nöta på ;) kramar o klappar på Helix o Ganto!