onsdag 31 augusti 2011

Träning på Södra

Igår var det dags för träning på södra bk. Vi var ganska många på plats så vi delade upp oss i två grupper med tre personer i varje. Jag körde dock kort med båda mina hundar.

Ganto fick köra ett fritt följ, med fokus på att matte ska vara lugn och tydlig och GLAD, samt att Ganto ska vara tyst och inte pipa och fokusera. Jag har märkt att när han börjar att pipa slutar han att tänka. Så fokus på att koncentrera sig och tänka. Sedan fick han göra en inkallning och där är fokus på inte ligga och nosa och titta på annat.

Helix fick köra fritt följ, nej det fick han inte. Han fick köra linförighet och fokus även här på att vara tyst. Han tar till pip när han blir frustrerad och belöningarna uteblir. Därefter körde vi läggande under gång. Vi fick lite att tänka på. Jag ska vara mera tydlig och göra våra förberedelserna innan för att göra det tydligt för honom. Vi körde även en inkallning. Där ska vi fokusera på ingångarna som hela tiden blir sneda så jag ska flytta mig då han är på väg att sätta sig ett steg ifrån honom. Göra detta under en tid för att få honomm att slänga in rumpan rätt.

Min motivation för att tävla är som bortblåst. Jag har ingen aning om vart den tagit vägen.

Inga kommentarer: